Followers

Monday, July 21, 2014

diari ramadhan awe ep2

hari ini hari selasa. bermakna lagi dua hari aku nak balik johor.
mungkin hari ni aku berbuka dekat luar dengan budak rumah.
sebabnya selama puasa ni kitorang tak pernah berbuka dekat luar.
so planning hari ni nak buka dekat luar la.

tapi aku bukan nak cerita pasal hari ni. aku nak cerita pasal hari hari yang lepas.
dua tiga minggu yang lepas kan aku kerja dengan cousin aku. 
so dari situ aku dapat belajar tentang berniaga.
tapi sebelum ni pun aku pernah niaga. dari darjah empat.tolong mak niaga.
tapi time tu aku tak pike apa pun. pike nak upah je.

masa aku niaga. aku cuba belajar memberanikan behadapan dengan orang yang tak kenal dengan aku.
cuba besuara. tapi aku malu. ish. awe malu? hahaha. g mampos.
kerja aku start 3.30ptg sampai berbuka.
kau kena ingat melayu kalau kerja macam mana. 3.45 atau 3.50 baru sampai.
kerja aku sedia kan tempat letak makanan. tambah sos yang dah nak habis. goreng makanan. dan layan pelanggan.
majoriti pelanggan yang beli adalah student sem 1 sem 2. bermakna aku lagi tua dari dorang la.
kemon lah. aku sem7 kot. 
dan majoriti jugak yang tak tahu aku still study. yang tu dah boleh pergi lantak.
dan time semua dah settle. tinggal nak habiskan jualan. 
awek awek pulak lalu depan aku. pergh. pergh pergh.
tapi tak yah risau. aku tak usya lah. aku dah ada cik anis pendek tu.
just cuci cuci mata boleh lah. 
 macam tak menarik je cerita gua hari ni. hambar sia..

ok. tukar topik. masa baru baru puasa hari tu. kemain rajin ke surau.
hujung hujung. terbongkang dekat bilik mengah. makin malas pulak nak ke surau masjid.
biasa lah. melayu kan. awal awal je masjid penuh.
hujung hujung ke laut.

pasal berbuka. aku tak keluar duit. mana makanan yang tak habis jual. bedal la sampai kenyang.
air free. cousin jual air. memang gua amek tak bayar la. jahat siak. macam mana la dia nak untung.
aku punca dia rugi. tapi tu dah hujung2. bagi la lebih sikit buat beli gula. ingat aku tak de hati perut ke.
awe baik kot.dan sahur aku bedal nasi yasmeen. dulu makan rm4.00 dah kira mahal. sekarang rm5.00 pun tak de hal. sedap gila babs la kuah dia. tapi tak penting pun nak cerita pasal nasi tu.
kalau tak berniaga. mesti tak de makanan. so aku follow budak rumah pergi buka dekat masjid. nampak free kan.tekak kena tahan jelah kalau tak sedap. tapi yang penting perut kenyang sudah.

dan terakhir pasal bulan ni. rasanya bulan puasa terakhir aku dekat kedah ni. tahun depan dan terus depan aku akan berbuka dengan mak ayah. atau lebih baik lagi aku akan berbuka dengan isteri dan anak anak. ceh. awe berangan. apa apa pun banyak kenangan puasa dekat jitra ni. 4tahun aku puasa dekat sini. lama la tu. sem 1.sem3.sem5.sem7. fuh. abang senior. 

the best partner dekat jitra ni mesti lah budak rumah sendiri. keluar sesama. makan selantai. minum se strow. tidur sebantal. uk uk semangkuk. mandi sepaip. 
tu la anaz arief nick chai dan awe palikat. dari sem 1 sampai sem6. 
tak terkira berapa banyak gambar kitorang. tapi lagi banyak kenangan kitorang.

dah la. tulis panjang panjang pun bukan ada orang yang baca.
k.bye

No comments:

Post a Comment