Followers

Sunday, August 10, 2014

air mata ku di depan abang kandung.

assalamualaikum.
susah untuk aku keluarkan air mata ni.
aku bukan sorang yang suka bersedih.
tapi aku jugak ada perasaan.

pagi raya.
tiba masa untuk melutut mohon maaf dari atok sampai ke adik sedara.
aku salam atok ayah emak makcik pakcik. air mata aku langsung tak menitik.

bila aku salam abang kandung aku sendiri.
automatik air mata aku mengalir deras.
salaman tangan aku tangan abang tak lepas.
muka ku tunduk kebawah menahan sedih. menahan pilu.
aku tak dapat kawal perasaan.
aku menangis di depan abang. di depan semua darah daging aku.
kesedihan aku cuma aku dengan Allah je tahu.
sebak bila kenangkan pengorbanan dia pada aku.

kenapa aku nangis depan abang? tak depan mak ayah atau atok?
satu benda yang aku nak semua tahu.
aku cuma punya seorang abang. 
walaupun ayah masih ada. dia dah pegang tanggungjawab ayah.
bila aku sakit, aku kebulur, aku pedih.
abang akan selalu ada untuk aku.
dia tahu macam mana sakitnya hidup jauh tanpa mak ayah ni.
dia dah pernah terseksa macam aku terseksa sekarang.
dan dia tak nak aku rasa sama macam dia rasa masa dekat penang dulu.

bila ingat semua pengorbanan dia.
sumpah aku tak dapat tahan air mata aku.
aku tak tahu lepas ni aku dapat balas jasa dia ke tak.
dia dah banyak habis duit untuk adik adik dia walaupun dia perlukan duit.
dia sanggup kerja siang malam untuk bantu ringankan beban ayah.
Allah  cuma bagi aku seorang abang. tapi cukup untuk semuanya.
gelak. sedih. susah. senang. masalah. 
semua dengan dia.

aku hidup dengan dia lebih kurang 20 tahun. banyak kenangan. banyak kisah. banyak sejarah yang aku buat dengan dia.
aku tak pernah ada abang angkat. sebab aku dah cukup punya satu abang.

"abang. aku harap kau paham kenapa aku menangis depan kau masa raya hari tu. aku harap dapat rasa apa yang aku rasa selama ni. aku nak kau tahu yang aku cuma ada engkau. abang aku cuma satu. maaf sebab susahkan kau selama aku hidup ni. maaf jugak sebab seksa jasad kau yang kerja siang malam untuk keluarga. andai aku dah mampu nanti. aku akan usaha ganti tempat engkau pulak. tolong adik. andai jodoh kau makin hampir. aku akan usaha ringankan bebankau nanti. semoga kau sentiasa sihat, bahagia bersama bakal akak ipar aku. dan satu perkara lagi. aku sayang kau sampai mati."

terima kasih untuk segalanya 
MUHAMMAD SHAFIQ BIN SAAD.
kau abang terbaik dalam hidup aku.

No comments:

Post a Comment