Followers

Friday, August 16, 2013

puasa dan raya di 2013

bissmillah.
aku start cuti raya seminggu sebelum hari raya.
balik dengan cousin.
tu ada yang yang cemburu. cousin je pun.
 sampai larkin dalam pukul 9 tak silap.
then terus gerak balik rumah. sampai tiram singgah kedai bos. 
"lu nak kirim makan tak? gua belikan"
"niyakongnga!! gua puasa lah cibai"
"ah lu. tengok muka pun dah tahu tak puasa. dah dah balik cepat. datang kedai"
"sabar lah. penat gua dalam bas tak habis lagi ni. kejap lagi gua datang"
balik rumah mandi siap siap pergi kerja. penat tak habis lagi. ngantuk tak hilang lagi.
gerak jugak pergi kerja.
"lu tak penat meyh balik terus datang kerja?"
"kalau gua tak kerja, siapa nak bagi gua duit balik kedah nanti? ni jelah yang mampu gua buat.
lu sendiri tahu kan gua macam mana"
"suka hati lu lah. yang penting sekarang lu dengan gua"
aku tak macam anak orang lain. balik rumah cium tangan mak ayah. gelak gelak tidur sampai buka.
tak sempat jumpa mak aku dah keluar pergi kerja. malam baru dapat jumpa mak.
bila aku balik kerja
"eh, orang kedah dah balik lah"suara mak.
aku diam je. dalam hati aku fikir. ye, mak rindu aku sangat sangat. sambil digendong anak orang yang dia jaga. dia datang dekat aku. aku salam mak.
"mak sihat?" cium pipi kiri kanan mak.
"macam ni lah wan. tu ada makanan atas meja. makan lah"
"tak lapar lah mak"
aku masuk rumah yang bersepah tu. aku baring.
"pergh. tak de siapa yang tahu penat aku. sakit lah sial"
aku amek tuala pergi mandi. dah bersih badan. aku capai joystick PS2. ye aku rindu nak main pes.
baru 5minit main" woi. cat rumah jom"
argh. tak mendapat aku nak rilek. tak pe lah. tinggalkan ps2. angkat bontot. cat rumah
dah penat. tidur. dan esok buat benda yang sama
pergi kerja. balik. mandi. main pes sampai pukul 12. then tidur.
tu je cara aku nak rehat. tu je yang mampu. ulang perkara yang sama sampai second lastday puasa.
last puasa dah tak kerja. bos suruh cuti dengan amek gaji.
dapat gaji, aku terus gerak pergi larkin beli tiket balik jitra. 
dah dapat tiket gerak balik. kemas kemas nak balik kampung pulak.
siap kemas. mirul datang amek aku. gerak cahaya masai dulu.
lepas azan baru gerak balik kampung. 
sampai dalam pukul 9 mlm.
dari family pak ngah sampai pak usu semua dah dekat kampung. tinggal mak ayah aku dengan mak ayah mirul je tak de.mak ayah aku baru gerak. mak ayah mirul dekat air tawar 4.
tapi riuh dia. kelaut.
benda yang aku perasan sangat. rumah atok dah tak mampu nak tampung anak cucu dia.
sampai family pakngah tidur chalet.
belah atas family pak uda dengan pak usu. bawah family aku dengan mak andak.
yang depan tv semua cucu laki sebab aku bawak tv dengan PS2 dari rumah. malam raya lah bukak game.
dalam ramai ramai baring. terselit kak ina sengsorang cucu perempuan. 
sampai lah aku tertidur.
tahu tahu bangun. tinggal aku sorang depan tv. yang lain dah suap makanan dalam mulut.cilaka betui
pagi raya yang agak sadis bila baju raya yang mak beli sama colour satu family. baju aku besar gila.
ayah yang gemuk tu boleh muat. baju abang apik aku pakai muat.
"kau amek lah baju aku. aku ada baju lain"
"eh, amek lah baju abang kan. orang ada baju lain"
"amek jelah. aku ada baju"
abang aku sanggup pakai baju tahun lepas sebab tak nak tengok adik dia pakai baju lama.
pengorbanan seorang insan bernama abang. abang aku pakai baju kelabu. aku dengan adik biru laut.
aku sayu kejap.
dah siap siap gerak pergi masjid. ingat kan dah lambat. abang aku tinggalkan aku.
rembat kunci kereta kak ina.
aku DRIVE! pergi masjid. ingat aku tak pandai drive ke!
apis dengan aleyh naik aku. dah sampai tengok masjid tak ramai pun.
haa. berasap dulu lah. then solat dengar khutbah. dan balik.
time dah mula bermaaf maafan di hari raya.
atok paling tua. duduk. lepastu follow mak ayah aku pakngah,makngah,pak uda,mak uda, pak andak. mak andak, pak usu,mak usu,abang ajis, kak azie, kak ina, abang apik, sabirin, aku, apis, saleh, sarip then yang kecik2. 
ramai nangis ni. sampai time sibling aku je. hancur. mintak maaf dengan ayah ni
"ayah, gua mintak maaf dari kecik sampai sekarang, kata kata gua kadang kadang buat lu sakit hati, lu sendiri tahukan mulut gua macam mana, lu je paham gua. halalkan makan minum yang lu bagi selama ni, kalau gua dah sangkak tu, lu paham jelah eh. kalau lu ada pape problem. btau je gua. kalau gua boleh settle gua settle. ok dah"
"haa, ayah pun macam tu jugak lah. kalau ada yang tak cukup tu ayah mintak maaf, ayah tak mampu macam orang lain, ayah bagi takat yang mampu je ni. ok pape nanti gua call lu mintak tolong."
nak menangis jugak ayah cakap macam tu. tapi anak jantan. hati kena kental. ok next, pergi dekat mak
"belajar rajin rajin, senangkan mak"
pergh, ni aku tak boleh blah. sumpah sadis. tapi aku kan anak jantan. tak nangis.chill je
"wan, pak usu mintak satu je, jaga solat kau. solat kau jaga elok, elok lah hidup kau"
"ye pak usu, in shaa Allah, iwan usaha ni. untuk semua"
pak usu selalu ingatkan tentang solat. dulu masa kecik2 dia yang kejut semua anak sedara dia solat subuh.
tu lah pak usu aku.
dah sampai part cousin dengan adik beradik
"woi pundek, aku nak mintak maaf ni. kalau ada hutang hutang tu halal je. apa lah sangat sedara"
"mampos kau. sedara tak sedara. hutang aku tuntut. lantak ah"


aku suruh die beli slipar. lambat nak bagi duit. berkira sial cousin gua sorang ni.
tangan adik salam aku.
"dik kalau ade hutang tu halal lah eh"
"ah kau dah hutang aku beratos nak halal. mampos, aku mintak kau sampai mati"
ye dek. aku ada syiling tu. amek lah.
dah settle. amek gambar ramai2.



family aku biru laut.
family pakngah warna purple.
family pak uda merah.
family mak andak aku tak tahu. bedal bedal.
pak usu merun.
family mak cik tak de. tapi dia merah tahun ni.

lepastu pergi rumah tok uda. beraya. lepas rumah tok uda pergi rumah jiran atok.
lepastu balik. dua rumah je aku raya. punya malas nak beraya sekarang. dah besar kan.
tengok air laut naik je. trus tukar baju. terjun laut


mandi sampai air surut. then balik rumah ada tetamu.
pergh. cucu mak esah dah pisang. boxer je kot. semua dok usya.
lantak lah. tuala tersidai dekat luar. rembat jelah. bukan ada hiv pun.
dah siap salin. makan dan tidur sampai petang.
petang budak kampung ajak main bola. 
bukan cucu mak esah lah kalau tak turun padang.
main sampai azan maghrib baru balik. lepas tu berebut nak mandi.
"siapa dekat bilik air?"
"aku lah apis"
sellllambe aku masuk bilik air. bukak tuala. mandi dengan sepupu sebilik.
alah, rilek lah. dulu kecik2 boleh mandi bogel sama sama. takkan sekarang tak boleh.
malam tu makan dan sambung main pes sampai ke pagi.

esoknya hari raya kedua. bangun mandi makan dan ngadap pes.
bosan gila babi. 
sampai ke petang dan main bola tengah tengah ribut.
balik rumah kepala dah senoneng. tapi chill.
esoknya baru sakit tu nak tunjuk. lemah gila badan. nafsu makan langsung tak de
game barcalona vs malaysia langsung tak tengok. sakit punya pasal.
tak tahan. esoknya pergi klinik. kena injection. pergh bisa.
dandan aku kena bayar 70ringgit. nasib abang apik hulur 50. aku tambah 20 je.
aku duduk rumah je sampai nak balik kedah.
memang mood raya tahun ni barai gila cibai.
duit raya langsung aku tak hadap.

sampai larkin. aku nak tukar tiket.
"adik balik berapa hari bulan?"
"hari ni lah"
"berapa?"
"13 kot"
"tiket adik ni 12 hari bulan"
"aduh. babi lah. saya beli tiket nak balik hari ni"
"lain kali lepas beli cek tiket. nanti akak tolong carikan seat kosong"
"haa. ok"
aku dengan demam demam macam ni. boleh pulak buat hal. nasib baik ada seat kosong. 
sampai lah ke tanah merah. arief amek.
badan tak sihat lagi. tekak tak de selera nak makan.

rezeki Allah nak bagi.
ada orang bagi kek batik time aku tengah sakit. masakkan kentang.
belikan selipar untuk aku. hontongnya lahai.
ok tamat untuk ini.

gambar-gambar lain.







2 comments: